In de jaren dat de Vlaamse kunstenaar Rubens zijn Aanbidding der Wijzen schildert, klinken rond Kerstmis in de Vlaamse kerken de ‘Cantiones Natalitiæ’, meerstemmig gezette kerstliederen in het Latijn en het Nederlands. Deze liederen worden met liefde gebracht door de zangers en instrumentalisten van Camerata Trajectina.
Over de Cantiones Natalitiæ
Kerst, een prachtig feest vol symboliek en sfeer. En juist de muziek daarbij is een van de meest aansprekende uitingen. Als we iets verder teruggaan dan Driving home for Christmas zien we dat veel van onze bekende kerstliederen, zoals Hoe leyt dit kindeken, al dateren uit de 17e eeuw. In de jaren dat Rubens zijn Aanbidding der Wijzen schildert, klinken rond Kerstmis in de Vlaamse kerken de ‘Cantiones Natalitiæ’, meerstemmig gezette kerstliederen in het Latijn en het Nederlands.
In veel van de liederen staat de kerststal centraal. Het kindje, bevend van de kou; stro, hooi, os en ezel; de drie koningen en de herders zijn goed vertegenwoordigd. De tegenstelling tussen de armoedige omstandigheden rond de kribbe en de almacht van het Kindeken wordt met graagte bezongen, net als het wonder van de onbevlekte ontvangenis.
Over Camerata Trajectina
“Wij houden van lage kunst met zijn liedjes van de straat, maar de hoge kunst met gecomponeerde liederen is ons net zo lief. De roemruchte 17e eeuw laten wij, evenals andere perioden, instrumentaal en meerstemmig tot de verbeelding spreken. Van Sweelinck en Schuyt tot geuzenliederen en zeemansliedjes. Wij zijn het muzikale geheugen van Nederland.”